Wskaźniki marketingowe sklepu internetowego
We współczesnym świecie sklepy internetowe stały się popularnym sposobem sprzedaży towarów i usług. Rynek e-commerce rośnie z roku na rok. Jednak, jak każdy inny biznes, handel internetowy musi analizować efektywność swojego działania. Pomagają w tym wskaźniki marketingowe, które pozwalają określić sukces sklepu i zidentyfikować problemy. Jak śledzić i analizować KPI, aby projekt był jak najbardziej udany i opłacalny?
Co to jest KPI?
KPI oznacza kluczowe wskaźniki wydajności. Służą do pomiaru wydajności sklepu internetowego. Pozwalają skutecznie monitorować i zarządzać jego działalnością, terminowo identyfikować problemy i obszary wymagające poprawy.
Wartości marketingowe są potrzebne do:
- porównania oczekiwań i celów z rzeczywistością
- oceny korzyści, analizy zwrotu kosztów, konwersji i innych parametrów
- ogólnego pojęcia o sukcesie firmy, określenia mocnych i słabych stron
- oceny skuteczności kampanii reklamowych, znalezienia wad i ich skorygowania
Analizy takie służą zarówno do oceny wyników w określonym przedziale czasu, jak i do porównywania różnych okresów między sobą. Mogą również pomóc w ustaleniu priorytetów rozwoju firmy, dzięki czemu będzie można podejmować decyzje w oparciu o dowody i wyniki.

Jak śledzić KPI
Duże platformy internetowe zatrudniają osoby, którzy zajmują się wyłącznie analityką. Mniejsze sklepy najczęściej zwracają się do specjalnych agencji, które potrafią kompetentnie analizować wskaźniki.
Kiedy jednak otwiera się swój sklep internetowy od zera, wszystko trzeba zrobić samodzielnie. Aby pomyślnie rozwijać biznes, zdecydowanie nie należy zaniedbywać analizy. Można łatwo poznać wszystkie subtelności związane z KPI. Istnieją gotowe usługi gromadzenia danych analitycznych; wystarczy poprawnie przeanalizować te wartości.
Istnieje wiele narzędzi i systemów monitorowania, które mogą pomóc w gromadzeniu danych i ich analizie. Aby zebrać pierwotne dane o działaniu witryny, można korzystać z najbardziej znanych narzędzi, na przykład Google Analytics.
Należy określić KPI, które trzeba śledzić, wybrać te wskaźniki, które są najważniejsze dla biznesu. Do każdego konkretnego projektu należy podejść indywidualnie.
Następnie należy śledzić i analizować wybrane KPI. Do pewnego momentu możliwa jest automatyzacja procesu analizy danych. Śledzenie KPI pomoże zrozumieć skuteczność założonej strategii, zidentyfikować problemy i znaleźć sposoby na ich rozwiązanie.
Wybierz Mokkę, sprzedawaj więcej!
10 głównych wskaźników sklepu internetowego
Mierniki marketingowe sklepu internetowego obejmują szeroki zakres wskaźników, warto je wziąć pod uwagę, aby ocenić skuteczność kampanii reklamowych i określić, co należy poprawić.
Ruch na stronie
Ruch na stronie to liczba użytkowników, którzy ją odwiedzają w danym okresie czasu. Im więcej odwiedzających witrynę, tym lepiej. Dlatego należy monitorować ich liczbę i jej zmiany, a także analizować, które konkretne działania doprowadziły do napływu potencjalnych nabywców albo do ich spadku.
Warto porównać dynamikę swoich wskaźników z witrynami najbliższych konkurentów. Korzystając z analityki internetowej, można także śledzić źródła ruchu. Aby zrozumieć skuteczność określonej strategii rozwoju, ważne jest, aby wiedzieć, skąd pochodzą klienci.
Konwersja koszyka
Konwersja to odsetek odwiedzających, którzy podejmują pożądaną akcję na stronie, w tym przypadku dodając produkt do koszyka. Jeśli ludzie przychodzą do sklepu, przeglądają produkty, ale nie dodają ich do koszyka, to należy szukać problemu na tym etapie. Być może istnieją problemy z opisem, na przykład niewystarczająco opisane funkcje lub złe zdjęcia. A może to niewygodny lub mało widoczny przycisk „dodaj do koszyka”.

Konwersja (CR)
Wskaźnik jest podobny do poprzedniego, ale pokazuje liczbę osób, które pomyślnie złożyły zamówienie. Można powiedzieć, że jest to najważniejszy wskaźnik, ale trzeba go analizować w kontekście innych. Jeśli nie ma odwiedzających, nie ma nikogo, kto mógłby dokonać zakupów.
Porzucenie koszyka (CAR)
Porównanie liczby zakupów z konwersją koszyka jest bardzo przydatne, ponieważ podczas realizacji transakcji często pojawiają się problemy. Ważne jest, aby wiedzieć, na jakim etapie traci się klientów. Porzucone koszyki to chyba najbardziej irytująca rzecz, jaka może się zdarzyć, bo klient był o krok od dokonania zakupu.
Jeśli wskaźnik jest wysoki, należy zwrócić szczególną uwagę na to, w jaki sposób oferuje się klientowi zakup rzeczy, która go interesuje. Być może przycisk koszyka jest po prostu niewidoczny, a może warunki dostawy są mało atrakcyjne albo opcje płatności są niejasne.
Niektóre sklepy wymagają obowiązkowej rejestracji na etapie składania zamówienia – eliminuje to wielu potencjalnych nabywców, którzy denerwują się i idą tam, gdzie będzie im łatwiej. Możliwe jest również, że łączna cena zamówienia okazała się nieoczekiwanie wysoka; odpowiednie byłyby tutaj oferty planów ratalnych zakupów.

Konwersja według produktu
Wskaźnik ten jest obowiązkowy w przypadku sklepów z szeroką gamą produktów. Za jego pomocą można określić, które nisze są bardziej dochodowe i je rozwinąć. A to, co nie jest wymagane, należy ograniczyć do minimum. Można także zoptymalizować strony popularnych produktów, ulepszyć je, dodać opisy lub zdjęcia i filmy.
Zwrot z inwestycji (ROI)
To ważny wskaźnik, który pozwala zrozumieć, czy inwestycje finansowe w promocję sklepu opłaciły się. Wzór kalkulacji zwrotu:
ROI = (przychód – inwestycja)/inwestycja*100%
ROMI jest uważany za bardziej zaawansowany wskaźnik zwrotu kosztów reklam; uwzględnia wyłącznie koszty marketingu, bez kosztów produkcji, wynagrodzeń pracowników itp. Rozpoczynając kampanię reklamową nie można przewidzieć, czy odniesie ona sukces, dlatego ten miernik jest bardzo przydatny.
Zwiększ sprzedaż z limitem od Mokka!
Współczynnik odrzuceń (BR)
To odsetek użytkowników, którzy opuszczają witrynę niemal natychmiast po odwiedzeniu jej, czyli nie tylko bez dokonania zakupu, ale też bez podjęcia jakichkolwiek ukierunkowanych działań.
Wysoki współczynnik odrzuceń jest bardzo niepokojącym sygnałem. Oznacza to, że coś jest nie tak z witryną i żadne reklamy nie pomogą. Powody mogą być różne, np. ładowanie sklepu zajmuje dużo czasu, jego wygląd zniechęca, wyskakujące okienka przeszkadzają albo strona nie jest zoptymalizowana pod kątem urządzeń mobilnych. Czasami reklama prowadzi do strony docelowej, która już nie istnieje.
Bardzo ważne jest, aby znaleźć te punkty, w których użytkownicy się gubią, aby wiedzieć, co poprawić na stronie i usunąć jak najwięcej przeszkód na ścieżce klienta do zakupu.
Średnia wartość koszyka/zamówienia (AOV)
Jest to średnia wartość zamówienia w danym okresie, czyli stosunek całkowitego przychodu do liczby zamówień. Aby zrozumieć, na co gotowy jest klient, warto poznać średnią wielkość zamówienia w sklepie internetowym. Czasami ludzie obawiają się nie tylko nieproporcjonalnie wysokiej ceny, ale także zbyt niskiej. Potencjalny klient zaczyna wątpić w jakość produktu.
Istnieje wiele sposobów na zwiększenie średniego koszyka: różne bonusy, rabaty na kolejny zakup, rekomendacje produktów, bezpłatna wysyłka itp.

Zwroty klientów (RVR)
Jest to stosunek użytkowników powracających na stronę do całkowitej liczby użytkowników. Klienci, którzy wracają do sklepu internetowego i dokonują kolejnych zakupów, są najcenniejsi, ponieważ dają biznesowi perspektywę rozwoju i stabilne dochody.
Wartość klienta (LTV)
Wskaźnik ten, podobnie jak poprzedni, dotyczy lojalności klientów. Ale tutaj oceniany jest nie tylko powrót klienta na stronę, ale to, ile pieniędzy każda osoba zostawiła w sklepie w określonym przedziale czasu. Istnieją różne formuły obliczeniowe; zwykle uwzględnia się także koszty przyciągnięcia i utrzymania klientów.
W zależności od tego miernika, wybierane są określone techniki marketingowe, które zachęcają klientów do dokonywania zakupów.
Podsumowanie
W artykule przedstawionych zostało 10 głównych wskaźników, które należy wziąć pod uwagę, analizując efektywność sklepu internetowego. Ich śledzenie pomoże określić szansę na sukces i zidentyfikować problemy, dzięki czemu w odpowiednim czasie będzie można podjąć działania w celu ich wyeliminowania. Każdy miernik ma swoją charakterystykę i wymaga indywidualnego podejścia do analizy i optymalizacji. Ważne jest, aby zrozumieć, że wskaźniki marketingowe nie są celem samym w sobie, ale służą poprawie efektywności. Uwzględniając KPI i stale doskonaląc te wskaźniki, projekt biznesowy będzie mógł skutecznie konkurować na rynku, a liczba klientów będzie rosła w dłuższej perspektywie.