Na czym polega afiliacja? Jak na niej zarabiać?
Codziennie w Polsce z internetu korzysta co najmniej kilkanaście milionów użytkowników. Wzrost popularności wszelkiego rodzaju blogów i mediów społecznościowych doprowadził do powstania wielu nowych modeli biznesowych. Jednym z nich jest afiliacja. Na czym polega i jak wykorzystać program partnerski do realizacji swoich celi biznesowych z punktu widzenia reklamodawcy?
Czym jest afiliacja?
Afiliacja to model biznesowy na bazie programów partnerskich, który polega na dzieleniu się zarobkami ze sprzedaży produktu lub usługi pomiędzy właścicielem (firmą oferującą produkt lub usługę) oraz pośrednikiem, który zajmuje się promocją danej oferty. Popularność afiliacji wynika z tego, że programy partnerskie umożliwiają szybki zarobek i atrakcyjne warunki współpracy dla obu stron. Po znalezieniu odpowiedniego produktu lub usługi, które chcemy promować, skupiamy się na dotarciu do jak największej grupy odbiorców i zachęceniu ich do zakupu lub skorzystania z oferty. W ramach afiliacji w programach partnerskich współpracują reklamodawcy (zazwyczaj właściciele sklepów internetowych) oraz wydawcy, czyli m.in. blogerzy, właściciele stron internetowych oraz popularni użytkownicy mediów społecznościowych. Sieć afiliacyjna to natomiast system internetowy, który ułatwia nawiązanie współpracy pomiędzy reklamodawcami i wydawcami. Jednym z popularniejszych narzędzi wykorzystywanych przy sprzedaży wśród właścicieli sklepów eCommerce jest Mokka – system odroczonych płatności.
Jak zarabiać na marketingu afiliacyjnym?
Każda ze stron biorących udział w programie partnerskim w ramach marketingu afiliacyjnego ma inne zadania. Reklamodawcy muszą znaleźć odpowiednich wydawców, natomiast wydawcy starają się sprzedać produkt lub usługę największej liczbie odbiorców. Jak zatem w praktyce można zarabiać na afiliacji? Na przykład, właściciel popularnego bloga internetowego Y może nawiązać współpracę z firmą X, która właśnie rozpoczyna kampanię reklamową swojego nowego produktu. Zamiast wydawać własne środki na reklamę firma X, decyduje się na uczestnictwo w programie partnerskim i oferuje właścicielowi bloga Y część zysków z każdego sprzedanego z jego pomocą produktu. W ten sposób obie strony osiągają zysk – sprzedawca (lub producent) mogą dotrzeć do wielu nowych odbiorców i zarobić na sprzedaży, natomiast wydawca otrzymuje zasłużoną prowizję.
Modele rozliczeń w afiliacji
Modele rozliczeń w afiliacji mogą być różne. Najczęściej występującym jest model rozliczeń CPS, który opiera się na współpracy na zasadzie prowizji. Jest to także najbardziej popularny model. Inne, mniej popularne modele, to PPC oraz PPA. PPC to model rozliczeń, w którym wydawca jest rozliczany za każde kliknięcie przekierowania. PPA to model rozliczeń, w którym wydawca jest rozliczany za każde złożone zamówienie.
Jak zwiększyć ruch na stronie, aby zarabiać na afiliacji?
Jednym z najlepszych sposobów na zarabianie na afiliacji jest promocja produktów lub ewentualnie usług na stronie internetowej lub w mediach społecznościowych. Zazwyczaj wydawcy zarabiają wtedy, kiedy klient dokona zakupu po kliknięciu w link afiliacyjny udostępniony przez wydawcę. Oznacza to, że dobrze wypozycjonowane blogi, które znajdują się na wysokich pozycjach w Google, mają większe szanse na przyciągnięcie uwagi potencjalnych klientów. Wydawcy, którzy chcą osiągnąć dużą sprzedaż, powinni więc zoptymalizować swoją stronę oraz skupić się na content marketingu. Regularna publikacja wartościowych artykułów bezpośrednio związanych z tematyką lub samym promowanym produktem ułatwiają zachęcanie potencjalnych klientów do kliknięcia w dodany link i do dokonania zakupu. Taką samą strategię można zastosować w przypadku promocji produktów lub usług w mediach społecznościowych – poprzez aktywność i interakcję z odbiorcami zwiększa się prawdopodobieństwo tego, że ktoś z nich zdecyduje się na skorzystanie z promowanej oferty.
Afiliacja z punktu widzenia reklamodawcy i wydawcy
Reklamodawcą, czyli osobą w pewnym sensie zamawiająca reklamę i działania promocyjne w programie partnerskim może być praktycznie każda osoba, która oferuje pewien produkt lub usługę. Również niewielkie wymagania dotyczą zazwyczaj wydawców, czyli osób, które mają pomagać w promowaniu oferty reklamodawcy i zarabiają na komisji. Znacznie trudniejsze jest jednak zaplanowanie i realizacja skutecznych działań, które pozwolą na osiągnięcie naprawdę wysokiej sprzedaży. Zazwyczaj potrzebne jest do tego posiadanie popularnego profilu w social mediach z aktywną grupą odbiorców, dobrze wypozycjonowaną stronę internetową lub inne źródło ruchu. Niemniej jednak afiliacja to skuteczny sposób na zarabianie przez internet oraz promowanie swoich usług i produktów.
Podsumowanie
Afiliacja jest środkiem (działaniem) do tego, by nakłonić klientów do kupna produktów lub usług. Dlatego też jest to element działań marketingowych, który powinien być dostosowany do grupy docelowej, której chcemy oferować produkty lub usługi. Aby afiliacja była skuteczna, należy ją ukierunkować na grupy docelowe, które są najbardziej podatne na dany produkt lub usługę.