Na co zwracają uwagę kupujący online?
Właściciele serwisów internetowych muszą wiedzieć, na co zwracają uwagę kupujący i na jakiej podstawie podejmują decyzje o zakupie towarów i usług. Informacje te pomogą prawidłowo zbudować biznes i pozwolą osiągnąć maksymalną efektywność sprzedaży, która jest kluczowym celem e-commerce.
Jakie czynniki zachęcają klienta do podjęcia docelowego działania?
Przy zakupach online nie można wziąć produktu do ręki, przymierzyć czy powąchać. Dlatego należy umieścić na stronie piękne, wyraźne zdjęcia i wysokiej jakości filmy, które pozwolą przyjrzeć się produktom ze wszystkich stron. Możliwość powiększenia i pomniejszenia obrazu jest bardzo istotna, aby kupujący mógł łatwo przyjrzeć się nawet najdrobniejszym szczegółom lub zobaczyć konkretny fragment produktu.
Im lepsze zdjęcia produktu, tym większa szansa na zakup. Strony i karty z treścią wizualną uzyskują o 94% więcej wyświetleń niż opcje z samym tekstem.
W internecie nie ma stałego doradcy ds. sprzedaży. Oznacza to, że konsument musi znaleźć wszystkie odpowiedzi na pytania w treści tekstowej i wizualnej dostępnej na stronie. Trzeba więc podać niezbędne informacje tak szczegółowo i przejrzyście, jak to możliwe; w stosownych przypadkach warto zamieścić infografiki lub szczegółowe instrukcje wideo.
Konieczne jest też wdrożenie na stronie wygodnego systemu porównywania pozycji, przydatnego filtrowania i sortowania. Jest to wygodne dla użytkowników, ponieważ samodzielne porównywanie cech różnych produktów zajmuje dużo czasu.
Na koniec trzeba przekonać konsumenta, że produkt naprawdę mu odpowiada. Z tym zadaniem radzą sobie bloki „Pytania i odpowiedzi”, tematyczne artykuły na blogach, recenzje i artykuły opisowe.
Na co zwracają uwagę kupujący, podejmując decyzję o zakupie
10 głównych czynników wpływających na decyzję zakupową to:
Cena
Możliwość robienia zakupów w internecie zasadniczo zmieniła potrzeby konsumenckie ogromnej liczby osób, ale cena wciąż pozostaje kluczowym czynnikiem dla kupującego. To właśnie na tym skupia się około 80% osób odwiedzających sklepy internetowe przy podejmowaniu decyzji o zakupie. Atrakcyjne ceny często zachęcają do zakupu nawet tych towarów, które w danym momencie nie są potrzebne.
Jakość produktu
Nikt nie chce płacić za wątpliwej jakości produkty. Przeglądając asortyment sklepu internetowego, potencjalny klient poszukuje sprawdzonych marek i produktów. Obecność znanych marek w katalogu podnosi reputację sklepu i zachęca odwiedzającego do zakupów.
Wybierz Mokkę, sprzedawaj więcej!
Oferty promocyjne
Rabat, drobny upominek, promocja „co drugi przedmiot taniej” czy inne podobne oferty zawsze wyglądają atrakcyjnie w oczach kupującego. Każdy lubi płacić mniej, dostawać więcej i znajdować w skrzynce próbki zamówień, drobne upominki i markowe produkty.
Wygodna nawigacja
Wysokiej jakości, przydatne filtry, które pozwalają znaleźć odpowiedni produkt bez wysiłku i straty dodatkowego czasu, poprawiają użyteczność i poważnie zwiększają szanse na udaną współpracę. Ale tutaj trzeba zachować „złoty środek”. Jeśli opcji sortowania jest zbyt wiele, istnieje ryzyko, że klient się w nich zagubi. Wybór produktu powinien być prosty i zrozumiały.
Darmowa dostawa
Przymiotnik „bezpłatny” to jedno z 5 słów mających największy wpływ na podejmowanie decyzji przez kupującego. Formuła „bezpłatna wysyłka” ma magiczne działanie i często skłania klienta do złożenia zamówienia nawet na nieznanej mu wcześniej stronie. Na platformie handlowej, która dostarcza produkty bezpłatnie, 8 na 10 konsumentów składa zamówienia. Kiedy bezpłatna dostawa jest oferowana powyżej określonej kwoty, większość użytkowników celowo zwiększa wartość koszyka.
Prostota procesu
Im prostszy i wygodniejszy proces zakupu, tym większe prawdopodobieństwo, że konsument dokona zakupu. Bardzo ważne jest, aby w odpowiedniej linii formularza szybko wczytała się miejscowość, dokładny adres dostawy lub oddział centrum handlowego, za pośrednictwem którego można odebrać zamówienie. Osoby, które nie chcą od razu rejestrować się w serwisie, dobrze reagują na możliwość zakupu produktów jednym kliknięciem. Włączając tę opcję na stronie, można znacząco poszerzyć grupę docelową, zachęcając do niej nieaktywnych użytkowników.
Polityka zwrotów
Dopóki klient nie odbierze produktu, nie sprawdzi go, nie włączy lub nie przymierzy, może mieć wątpliwości. Zamówione ubrania czy buty mogą nie być dokładnie tego samego koloru, mogą mieć niewłaściwy rozmiar, mogą nie pasować do sylwetki lub mogą być uszkodzone. Sprzęt AGD, akcesoria i inne towary konsumpcyjne mogą posiadać uszkodzenia mechaniczne, techniczne bądź inne wady. Jeżeli klient nie jest pewien, czy bez problemu uda mu się wymienić lub zwrócić niesatysfakcjonujący produkt, może nie zdecydować się na kupno.
Im prostszy i jaśniejszy proces wymiany oraz zwrotu, tym większe szanse na zakup. Jest to szczególnie istotne w przypadku rzeczy wymagających przymierzania. Bezpłatna wymiana czy zwrot eliminują ryzyko dla kupującego. Wiedząc, że produkt, który mu się nie spodoba, może zostać odesłany, klient dokona zakupu w 9 przypadkach na 10.
Zwiększ sprzedaż z limitem od Mokka!
Opinie
Pozytywne recenzje produktów i doświadczenia kupujących są istotne dla potencjalnych klientów. Sprawiają, że marka staje się bardziej rozpoznawalna i godna zaufania, a także dostarczają prawdziwych informacji zwrotnych od osób, które zapoznały się już z oferowanymi produktami i usługami. Jeśli klienci pozytywnie zareagują na produkt, a działanie sklepu zostanie ocenione jako dobre lub doskonałe, nowemu klientowi znacznie łatwiej będzie podjąć decyzję o zakupie. Większość ludzi woli podążać utartymi ścieżkami i kupować tam, gdzie jest to wygodne, opłacalne i bezpieczne.
Na chęć zakupu produktu wpływają recenzje pozostawione przez konsumentów, ambasadorów marki i inne popularne osoby. Kiedy bloger lub celebryta budzący zaufanie wypowiada się pozytywnie o danej marce, konsumenci ufają takim słowom i często dokonują wyboru na korzyść pozytywnie ocenionego produktu.
Łatwa płatność
Kupujący chce jak najszybciej zapłacić za wybrany produkt. Sklep internetowy musi udostępniać popularne systemy bankowości internetowej i usługi płatnicze. Im więcej metod płatności jest dostępnych, tym większa szansa na realizację zamówienia.
Dostępność dodatkowych funkcji
Możliwość porównywania produktów, sortowania towarów według różnych parametrów, kilka sposobów płatności i dostawy – im więcej takich funkcji oferuje platforma internetowa, tym łatwiej klientowi dokonać wyboru. Nikt nie będzie tracił cennego czasu na przeglądanie setek stron katalogu w poszukiwaniu konkretnego modelu, korzystał z niewygodnej usługi płatności, a następnie odbierał zamówienia z magazynu na drugim końcu miasta.
Właściwa kombinacja wszystkich opisanych czynników może zamienić w kupującego w stałego klienta.
Wnioski
Wiedząc, na co zwracają uwagę klienci, można jak najlepiej zorganizować zasoby internetowe i osiągnąć doskonałe wyniki. Właściwe podejście do potrzeb klienta, zrozumienie procesu podejmowania decyzji zakupowych oraz uwzględnienie czynników stymulujących chęć zakupu towarów i usług online pozwalają zwiększyć popularność witryny internetowej.