M-commerce przejmuje handel w internecie Raport Mokka
Już co drugi Polak do zakupów przez internet używa urządzeń mobilnych (51%), a aż 40% korzysta w tym celu z aplikacji w telefonie. Bankowe (74%), społecznościowe (72%) i zakupowe (69%) to trzy najczęściej posiadane rodzaje aplikacji mobilnych instalowanych przez Polaków. BLIK (53%) i szybki przelew (44%) pozostają najczęściej wykorzystywanymi rodzajami płatności za zakupy online, ale coraz większy odsetek osób (10%) regularnie korzysta też z płatności odroczonych – to kluczowe wnioski z badania dotyczącego m-commerce, zrealizowanego przez ARC Rynek i Opinia* przy współpracy z Mokka, wiodącym dostawcą płatności odroczonych w regionie Europy Środkowo – Wschodniej.
Mobilnie vs. desktopowo
Handel mobilny staje się preferowanym kanałem zakupów nie tylko na świecie, ale też w Polsce. Już co drugi Polak (51%) robiący zakupy przez Internet korzysta w tym celu zarówno z urządzeń mobilnych, jak i niemobilnych. 27% decyduje się tylko z urządzenia stacjonarne, a 22% ogranicza się tylko do zakupów na telefonie. Do robienia zakupów online najczęściej wykorzystywane są: telefon (71%) oraz laptop (61%), a w dalszej kolejności komputery stacjonarne (27%) oraz tablety (10%).
Aplikacje zakupowe i bankowe
Ponad 40% korzystających z telefonów podczas zakupów online częściej korzysta z aplikacji zakupowych sklepów, zaś około co trzeci (32%) – ze stron internetowych. 19% osób deklaruje, że równie często korzysta z aplikacji co ze sklepowych stron www, a 5% trudno jest to określić. Wśród korzystających z tabletów tendencja jest odwrotna – zakupy online są częściej realizowane za pośrednictwem stron internetowych (42%) niż aplikacji zakupowych (33%). Taką samą częstotliwość deklaruje 22% ankietowanych, a 3% trudno wskazać odpowiedź.
Aplikacje bankowe (74%), społecznościowe (72%) i zakupowe (69%) to trzy najczęściej posiadane rodzaje aplikacji w telefonach wśród Polaków korzystających z zakupów online. W dalszej kolejności są to aplikacje nawigacyjne (54%), aplikacje filmowe i muzyczne (43%), a także gry (33%) oraz aplikacje serwisów informacyjnych (30%). Rzadziej instalujemy aplikacje sportowe czy służące do czytania, czy audiobooków.
Obserwacje dotyczące handlu mobilnego potwierdzają eksperci. Marek Biernacki, CEO fintechu Mokka zauważa: „Trend pokazujący przechodzenie na zakupy z wykorzystaniem telefonu w coraz młodszych pokoleniach jest coraz bardziej wyraźny. To właśnie doświadczenia użytkowników związane z użytkowaniem aplikacji mobilnych będą decydować o przyszłości handlu w internecie”. M.in. z tego względu Mokka, która jest wiodącym dostawcą płatności odroczonych (BNPL) w regionie Europy Środkowo – Wschodniej, uruchomiła ostatnio aplikację mobilną dla swoich klientów.
„W aplikacji mobilnej Mokka, klienci mogą dokonywać rejestracji oraz otrzymać limit zakupowy. Dodatkowo zarejestrowani użytkownicy otrzymują dostęp do historii zakupów oraz harmonogramu spłat. To tylko niektóre aspekty, które obecnie są istotne dla użytkowników aplikacji płatniczych. Aplikacja będzie też kolejnym kanałem gdzie nasi partnerzy będą mogli komunikować swoje oferty i promocje do użytkowników Mokka.” – dodaje Marek Biernacki, CEO Mokka.
Rodzaje płatności wykorzystywane podczas zakupów online
BLIK (53%) i szybki przelew (44%) to dwa najczęściej wykorzystywane rodzaje płatności za zakupy online. Około co trzeci badany wskazuje płatność karta płatniczą (32%), około co czwarty (23%) – tradycyjny przelew bankowy, a prawie co piąty – płatność mobilną (19%). Preferencje dotyczące sposobów płatności różnią się w grupach wyodrębnionych ze względu na wiek. Młodsi – osoby z pokolenia Z i Y – częściej wykorzystują płatności BLIKiem, a także płatności mobilne (pokolenia Z) i odroczone płatności (pokolenie Y). Wśród osób z pokolenia Silver relatywnie często wykorzystywany jest tradycyjny przelew bankowy. Na uwagę zasługują też zdobywające coraz więcej użytkowników (10%) płatności odroczone, czy zakupy na raty (8%).
Płatności odroczone zdobywają popularność na całym świecie wśród wiodących sprzedawców i młodszych, aktywnych konsumentów. Bardzo optymistyczny dla branży BNPL jest raport firmy doradczej Kearney, pt. “European Retail Banking Radar”, z którego wynika, że już niemal połowa Europejczyków skorzystała z opcji BNPL, a w Polsce nawet 62%.
„Szacuje się, że w przeciągu najbliższych 5 lat, odsetek płatności z wykorzystaniem produktów BNPL będzie rosnąć o 30% rocznie – komentuje Marek Biernacki, CEO Mokka w Polsce. “Poza bardzo popularnymi odroczeniami płatności o 30 dni widzimy również duże zainteresowanie klientów uproszczonymi systemami ratalnymi, gdzie klient może wydłużyć okres spłaty nawet do 3, 6 czy 12 m-cy” – dodaje Marek Biernacki.
Dlaczego w telefonie?
Najczęściej wskazywaną przewagą korzystania z urządzeń mobilnych jest możliwość robienia zakupów bez względu na miejsce. Odpowiedź tę wskazała ponad połowa badanych korzystających z telefonu lub tabletu podczas zakupów online (54%). Kwestia uniezależnienia się od miejsca jest dominującą przewagą wśród przedstawicieli pokolenia Silver. Osoby z pokolenia Y, a więc najbardziej aktywni użytkownicy m-commerce, częściej jako przewagę wskazują korzystanie z aplikacji do zakupów.
O Mokka
Mokka to marka, pod którą działa w Polsce fintech Revo Technologies – wiodący dostawca usług finansowania sprzedaży w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Mokka oferuje programy finansowania zakupów konsumenckich, tj. płatności odroczone oraz systemy ratalne dzięki którym handlowcy mają możliwość zwiększenia wartości koszyków zakupowych, optymalizacji konwersji oraz wzmocnienia lojalności Klientów. Firma specjalizuje się we współpracy z sieciami handlowymi działającymi w branży modowej, obuwia, kosmetycznej, artykułów sportowych, artykułów dla dzieci oraz RTV AGD. Firma współpracuje ze sklepami online oraz stacjonarnymi.
*Badanie zostało zrealizowane metodą CAWI w czerwcu 2022 r. na grupie reprezentatywnej N=600 dla robiących zakupy online ze względu na płeć, wiek, wielkość miejscowości zamieszkania oraz województwo.
Usługi Mokka:
Partnerzy Mokka: