Kto częściej robi zakupy przez internet: kobiety czy mężczyźni?
Kto częściej robi zakupy przez internet – kobiety czy mężczyźni? Okazuje się, że to panowie wydają więcej podczas zakupów online. Dlaczego tak się dzieje i jak duże są różnice między zachowaniami zakupowymi mężczyzn i kobiet? Odpowiedzi można znaleźć poniżej.
Co kupują mężczyźni i kobiety
Często przyjmuje się za pewnik, że mężczyźni kupują gadżety i elektronikę, a kobiety skupiają się na modzie. To uproszczenie, które jest przyjmowane przez wielu sprzedawców. Bazują na nim, projektując swoją markę oraz kampanie marketingowe i reklamowe.
Przeprowadzone wśród europejskich ankietowanych badanie, w którym kobiety i mężczyźni mieli zadeklarować, na co wydaliby 500 euro, dało zaskakujące wyniki. Dwa razy więcej mężczyzn niż kobiet byłoby gotowych wydać te pieniądze na prezent dla ukochanej osoby.
Według badań mężczyźni, dokonując zakupów w internecie, wybierają:
- sprzęt komputerowy i elektronikę – 39% (kobiety: 18%);
- bilety na przejazd i miejsca noclegowe na wakacje – 37% (kobiety: 35%);
- artykuły gospodarstwa domowego – 32% (kobiety: 30%);
- bilety na wydarzenia – 27% (kobiety: 26%);
- treści medialne, filmy i muzykę – 22% (kobiety: 16%).
Kobiety z kolei kupują online następujące produkty:
- odzież i obuwie – 46% (mężczyźni: 14%);
- książki, czasopisma i literaturę edukacyjną – 25% (mężczyźni: 23%);
- produkty spożywcze – 18% (mężczyźni: 14%);
- produkty medyczne – 10% (mężczyźni: 8%).
Nie ulega wątpliwości, że kobiety uwielbiają buty i ubrania, a mężczyźni elektronikę. Warto jednak pamiętać, że mężczyźni częściej kupują prezenty dla swoich partnerek, dlatego są bardziej skłonni do zakupu luksusowych przedmiotów.
Różnice w zachowaniu podczas zakupów
Uważa się, że mężczyźni i kobiety mają różne podejście do zakupów i wydatków. Niemniej jednak ich zachowanie podczas dokonywania zakupów jest w wielu aspektach podobne. Niezależnie od płci, zazwyczaj preferują te same marki/sprzedawców, oczekują szybkiej dostawy swoich zamówień online i chcą kupować rzeczy, które cieszą się dobrymi opiniami.
Wybierz Mokkę, sprzedawaj więcej!
Co wpływa na wybór produktu
Kiedy przychodzi do podejmowania decyzji o zakupie, zawsze są pewne niuanse wpływające na ostateczny wybór. Oto lista rzeczy, które są ważne dla mężczyzn i kobiet, w różnych proporcjach:
- koszt dostawy – jest równie ważny dla 60% kupujących;
- najlepsza cena – ma prawie takie samo znaczenie, ważna dla 74% mężczyzn i 77% kobiet;
- zakupy na wyprzedaży – bardziej atrakcyjne dla kobiet: 74% w porównaniu z 57% mężczyzn;
- użycie kodów promocyjnych – kobiety kusi to w 34% przypadków, a mężczyzn w 26%;
- czytanie maili reklamowych – kobiety częściej je otwierają: w 14% przypadków, w porównaniu do 8% mężczyzn.
Łączne wydatki są prawie równe, jeśli chodzi o dobra konsumpcyjne, bilety na imprezy i święta. Ogólnie rzecz biorąc, konsumenci stają się coraz bardziej wymagający, zwracając uwagę na specyfikację produktu. Często korzystają z aplikacji.
Lojalność wobec marki w kontekście płci
Gdy mowa o preferencjach producenta, mężczyźni częściej trzymają się konkretnych marek.
„Lojalni wobec marki” – tak określiło się 65% mężczyzn i 54% kobiet. Za osoby, które zawsze zwracają uwagę na metkę, uważa się 41% mężczyzn i 22% kobiet dokonujących zakupów w internecie.
Lojalność mężczyzn wobec marek można zaobserwować w następujących kategoriach:
- tytoń, papierosy, fajki i akcesoria: 59%;
- części samochodowe, narzędzia elektryczne: 32%;
- sprzęt, urządzenia do ćwiczeń i fitnessu: 28%;
- produkty do wędkowania, turystyki, ogrodnictwa i innych form aktywnego wypoczynku: 20%.
Kobiety o około 9% częściej niż mężczyźni kierują się marką, kiedy kupują produkty do pielęgnacji i higieny osobistej w internecie. Obie grupy wykazują silne zainteresowanie konkretnymi markami podczas zakupu produktów spożywczych, odzieży i leków dostępnych bez recepty.
Różnice psychologiczne w zachowaniu
Ważnym aspektem dla sprzedawców internetowych w budowaniu prawidłowej interakcji z klientami obu płci jest zrozumienie, jak dokonują zakupów online.
Kobiety:
- szukają długo idealnej opcji;
- dokonują nieplanowanych zakupów;
- są impulsywne, łatwo dają się skusić na promocje i rabaty;
- kierują się wizualnym obrazem i opinią otoczenia;
- robią zakupy kompleksowo, poświęcając na proces dużo czasu.
Mężczyźni:
- wchodzą na stronę sklepu w konkretnym celu;
- jest ich trudniej przyciągnąć rabatem;
- nie kupują spontanicznie;
- dążą do szybkiego wyboru odpowiedniej opcji;
- starannie analizują specyfikację, czytają szczegółowe opisy.
Niezależnie od płci, klienci preferują elastyczne metody płatności. Częściej wybierają sklepy internetowe, które wdrożyły cyfrowe narzędzia oszczędzania pieniędzy.
Zwiększ sprzedaż z limitem od Mokka!
Sprzedaż zorientowana na płeć
Statystyki zakupów online dowodzą, że obecność firmy w sieci jest kluczowa dla biznesu. Właściciele sklepów internetowych, platformy na marketplace lub sprzedający swoje produkty przez internet wiedzą, że konkurencja jest wysoka i trudno się wyróżnić. Dlatego ważne jest dokładne określenie swojego rynku i grupy docelowej, a następnie skupienie wysiłków na konkretnym segmencie użytkowników.
Planując skuteczną strategię marketingu płciowego, warto kierować się następującymi wskazówkami:
- Strategia „pink it, shrink it” polegająca na pomniejszaniu (z ang. „shrink”) i farbowaniu produktów na kolor różowy (z ang. „pink”), by przyciągnąć płeć żeńską do zakupu towarów z kategorii męskiej nie działa. Obecnie chodzi o poważne uwzględnienie potrzeb różnych grup docelowych i dążenie do zwiększenia zadowolenia klientów obu płci.
- Nie należy działać stereotypowo. Role płciowe się nieustannie zmieniają, dlatego nie warto bronić starych symboli płciowych w promowaniu swoich produktów.
- Warto stawiać na indywidualność. Nie wszystkie kobiety są takie same, podobnie jak mężczyźni. Nie należy zakładać z góry jakiejś kwestii tylko dlatego, że grupa docelowa należy do określonej płci.
- Nie należy trzymać się sztywnych kategorii. W kosmetyce wciąż często używa się oznaczeń „dla niej” lub „dla niego”. W innych branżach handlowych to rozróżnienie jest już nieaktualne. Warto podkreślać cechy, które interesują grupę docelową, a nie płeć. W ten sposób mężczyźni mogą kupić produkt przeznaczony początkowo dla kobiet i odwrotnie.
- Warto myśleć perspektywicznie i zachęcać klientów do recenzji zakupów, publikować informacje o promocjach oraz umieszczać na głównej stronie sklepu zdjęcia nowości. W ten sposób więcej osób dowie się o produkcie, a „szeptany marketing” w mediach społecznościowych przyciągnie uwagę klientów, którzy sugerują się opiniami innych konsumentów.
Marketing płciowy może odnieść znaczący sukces, pod warunkiem jego starannej realizacji. Warto personalizować wybór produktów i baner w zależności od płci subskrybenta podczas wysyłania ofert reklamowych dla klientów płci męskiej i żeńskiej.
Podsumowanie
Stereotypy płciowe w dużym stopniu uległy zmianie w ciągu ostatnich lat, więc ślepe podążanie za nimi może być szkodliwe. Różnice istnieją, ale nie warto przeciwstawiać obu płci. Zamiast tego należy opracować zrównoważoną strategię płciową, bazując na sprawdzonych danych statystycznych.