Jak zwiększyć średni rachunek w sklepie internetowym: 5 wskazówek od ekspertów
Średni rachunek jest jednym z kryteriów skuteczności sklepu internetowego. Prawidłowe obliczenie tego wskaźnika i jego analiza pozwalają opracować plan działania zwiększający przychody firmy i obrót środkami.
Co to jest średni rachunek?
Wskaźnik ten pokazuje obroty sklepu internetowego za określony okres. Jest to kwota równa całkowitej liczbie zakupów dokonanych w danym okresie podzielonej przez całkowitą liczbę zakupów w tym czasie. Analiza uwzględnia tylko zrealizowane transakcje, czyli te sprzedaże, za które otrzymano płatność.
Na średni rachunek wpływają następujące czynniki:
- godziny pracy
- metody płatności (karta bankowa, portfel elektroniczny, za pobraniem, przelew bankowy)
- polityka cenowa
- różnorodność prezentowanego asortymentu
- orientacja na klienta
- metody dostawy
- sytuacja makroekonomiczna w kraju
- sezonowość (np. w okresie wakacyjnym sprzedaż jest niższa)
Rola wskaźnika w analityce biznesowej
Uzyskane informacje pozwalają znaleźć przyczynę spadku sprzedaży oraz pomóc w stworzeniu skutecznego planu naprawczego. Niskie wyniki mogą wskazywać m.in. na problemy z jakością produktów, nieefektywność marketingową czy sezonowość.
Należy pamiętać, że wzrost średniego rachunku pozwala zwiększyć przychody, szybciej otrzymać zwrot z inwestycji w marketing, a także podnieść obroty (korzyść tylko dla firm posiadających własny magazyn).
5 sposobów na zwiększenie średniego rachunku
Zaleca się obliczanie tego wskaźnika co najmniej 2 razy na kwartał. Pozyskane informacje mogą posłużyć do oceny jakości sklepu internetowego i wybranej strategii rozwoju.
5 wskazówek, jak zwiększyć średni rachunek dla początkujących i doświadczonych biznesmenów.
#1: Zwiększ lojalność klientów
Zadowolony użytkownik przyczynia się do zwiększenia średniego rachunku bez dodatkowych wysiłków ze strony sklepu internetowego. Polecane techniki marketingowe to m.in.:
- wysokiej jakości usługi
- prezentacja zalet produktów
- przeprowadzanie wśród kupujących badań satysfakcji klienta
- wprowadzenie wysokiej jakości treści i szczegółowego opisu w kartach produktów (najlepiej z materiałami wideo, case studies, przydatnymi wskazówkami użytkowania)
- uczciwe opinie użytkowników, czyli szczere informacje zwrotne
- program lojalnościowy
#2: Stosuj techniki cross-selling, up-selling i down-selling
Cross-selling zachęca klienta do dokonania zakupu komplementarnego produktu. Na przykład wybierając laptopa, użytkownik od razu będzie mógł zamówić mysz komputerową.
Up-selling to technika zwiększania średniej ceny poprzez sprzedaż droższego produktu o lepszych właściwościach.
Down-selling to odwrotna technika stosowana w celu utrzymania odwiedzających na stronie i przekształcenia ich w kupujących.
#3: Oferuj bezpłatną dostawę przy zamówieniach powyżej określonej kwoty
Użytkownicy będą próbowali osiągnąć wymagany limit, aby zaoszczędzić na dostawie.
#4 Użyj metody magnesów
Oznacza to nagradzanie użytkowników za wykonywanie ważnych czynności w witrynie, np. rejestracja, wypełnienie ankiety, dodanie recenzji. Narzędzia motywacyjne to dobry sposób na zwiększenie średniego rachunku. Mogą to być np. kupony zniżkowe, wstępne konsultacje z ekspertami, dostęp do przydatnych artykułów lub filmów.
#5 Twórz atrakcyjne pakiety
Zestawy produktów ze zniżką od 5 do 20% są wybierane o wiele częściej niż zakupy każdego produktu osobno.
Współpraca z Mokka
Mokka pozwala swoim użytkownikom na dokonywanie zakupów w sklepach partnerskich z odroczeniem płatności i jej spłaty w wygodnych ratach. Usługa „Kup teraz, zapłać później” dostępna jest zarówno w sklepach online, jak i stacjonarnych.
Nie można również zapomnieć o korzyściach dla sprzedającego, jakie niesie ze sobą wprowadzenie płatności Mokka w swoim sklepie. Do najważniejszych należą m.in. wzrost wartości koszyka zakupowego i poziomu konwersji, a także większa powtarzalność zakupów.