Jak odpowiednio zadbać o swój sklep na PrestaShop?
Wpadłeś na świetny pomysł na biznes. Znalazłeś niszę produktową i postanowiłeś założyć sklep internetowy. Obiektywnie patrząc jest to świetna decyzja! Branża ecommerce od momentu zarejestrowania pierwszej sprzedaży internetowej w 1994 roku nieustannie się rozwija. Z roku na rok liczba transakcji i ich łączna wartość stale rośnie. Jednym z najczęściej wykorzystywanych oprogramowań do prowadzenia sklepu internetowego jest stworzony w 2005 PrestaShop. Narzędzie to od lat zbiera dobre opinie użytkowników pozwalając na stworzenie swojego własnego miejsca sprzedaży online.

Jak zacząć sprzedawać na PrestaShop?
Załóżmy że masz już swoją domenę internetową. Teraz musisz znaleźć miejsce dla twojego biznesu w sieci. Tutaj miejscem na oferowane przez ciebie produkty jest serwer oferowanym przez firmę hostingową. Podobnie jak przy wyborze lokalu na tradycyjny sklep tak i przy hostingu należy zwrócić uwagę na kilka aspektów. Pierwszy z nich to miejsce, im bardziej rozbudowany ma być twój biznes ecommerce tym więcej miejsca będziesz potrzebować. Musisz wziąć pod uwagę nie tylko samą stronę sklepu ale też firmową pocztę elektroniczną. Im więcej skrzynek i im więcej produktów w sklepie tym więcej miejsca potrzebujesz.
Spora część sukcesu sklepu stacjonarnego opiera się na sprawnej komunikacji. Łatwy dojazd i wygodny parking to podstawa dobrego prosperowania. Nie inaczej jest w przypadku sklepu internetowego. Im szybciej ładuje się strona tym lepiej dla ciebie i klienta. Dlatego przy wyborze hostingu warto wybrać serwer z obsługą dysku SSD dzięki któremu twoja strona będzie ładować się szybciej. Hosting musi też spełniać kilka innych warunków żeby stabilnie współpracować PrestaShop, aktualne wymagania są dostępne na stronie producenta oprogramowania. Skoro masz już miejsce to przyszedł czas na zrobienie z niego sklepu. PrestaShop jest darmowym oprogramowaniem typu Open Source przez co możesz zacząć budować swój sklep bez dodatkowych kosztów. Żeby zacząć musisz zainstalować program na serwerze Kiedy tylko proces instalacji się skończy będziesz mógł przystąpić do konfigurowania swojej witryny.
Jeśli napotkasz problem na jakimkolwiek etapie instalacji bądź tworzenia sklepu możesz zwrócić się o pomoc do działu wsparcia PrestaShop który przeprowadzi cię dalej i odpowie na wszystkie nurtujące cię pytania.

Garść porad
Przy omawianiu instalacji samego sklepu otrzymałeś już porady dotyczące wyboru hostingu ale mamy dla ciebie jeszcze kilka przydatnych wskazówek. Przede wszystkim przy budowie sklepu pamiętaj że nie powinien on być dla użytkownika labiryntem. Nawigacja powinna być prosta i intuicyjna. Sama strona powinna ładować się szybko żeby nie zniechęcić potencjalnego klienta czekaniem. Czasem lepiej uprościć sferę wizualną niż skazać odbiorcę na ładowanie grafik w bardzo wysokiej rozdzielczości przez kilkanaście sekund. Z drugiej strony wizualiów nie można zaniedbać. Witryna powinna wyglądać schludnie a zdjęcia produktów powinny być wykonane w dobrej jakości. W końcu to w dużej mierze od nich zależy wrażenie jakie na temat produktu odniesie potencjalny nabywca. Zadbaj też o funkcjonalność swojego sklepu w PrestaShop, w tym pomogą ci wtyczki rozszerzające możliwości programu.
Dodatki w służbie twojego sklepu internetowego
Przede wszystkim zadbaj o pojawianie się w wynikach wyszukiwania. Pomoże Ci w tym stworzenie mapy strony przy pomocy wtyczek takich jak Google Sitemap
Skoro zadbałeś o widoczność strony to musisz też zadbać o możliwość dokonania zakupu. Do tego niezbędne jest dokonanie płatności. Moduły pozwolą skonfigurować dowolne metody zapłaty. Ciekawą i godną zainteresowania opcją poprawiającą sprzedaż są odroczone płatności takie jak Mokka. Więcej informacji o tym jak działa Mokka znajdziesz tutaj.
Niezbędnym jest też rozszerzenie wysyłające nam wiadomość o dokonanym zakupie dzięki któremu nie przegapisz zamówienia złożonego przez nabywcę.
Po odczytaniu maila o zamówieniu będziesz musiał zająć się wysyłką. Tu z pomocą także przychodzą moduły które ułatwią Ci w wypełnieniu danych przesyłki a dodatkowo mogą powiadomić klienta o statusie jego paczki oraz udostępnić mu jej numer dzięki czemu będzie mógł śledzić drogę zakupionego produktu.

Najczęstsze problemy
PrestaShop jak każde oprogramowanie nie jest wolne od błędów. Jednym z najczęściej przewijających się tematów jest wewnętrzny błąd serwera 500. W wypadku jego pojawienia najlepiej jest skorzystać z opcji debugowania lub wyświetlania logów serwera gdzie dostaniesz konkretne informacje o przyczynie wystąpienia błędu.
Jedną z prostszych do usunięcia usterek jest sytuacja kiedy PrestaShop przestaje działać po zainstalowaniu nowego motywu lub wtyczki. W takiej sytuacji w panelu administracyjnym lub managerze plików wyłączyć wadliwe rozszerzenie.
Część problemów może też wynikać z braku aktualizacji i wprowadzanych wraz z nimi poprawek. Warto więc przed podjęciem innych kroków upewnić się że program jest na bieżąco updatowany.
Jeśli jednak żadną metodą nie możesz sobie poradzić ze swoim problemem pamiętaj że możesz skontaktować się z działem pomocy technicznej PrestaShop albo zwrócić się do ogromnej społeczności zgromadzonej wokół tego programu która często służy radą i swoim doświadczeniem.